anke-naar-nieuw-zeeland-en-australie.reismee.nl

Taupo - Napier - Wellington - Queenstown

Hallo lieve mensen! Gezien het alweer een tijdje geleden is dat ik mijn laatste blog geplaatst heb, is het de hoogste tijd voor een nieuw blog! (ik had eigenlijk al in Wellington mijn blog willen plaatsen, maar dit is helaas niet gelukt wegens slechte internetverbinding) Ga er maar eens lekker voor zitten want ook dit keer heb ik weer een hoop gezien en meegemaakt! Vanuit Rotorua zijn we naar Taupo gereden. Onderweg zijn we in Wai-o-tapu gestopt om daar een thermal park te bezoeken. Ook dit park was zeer indrukkend gezien het feit dat het zich onderscheid van de andere parken door een bredere variatie aan kleurafzetting op de stenen. Nadat we het park volledig hadden bestudeerd, zijn we nog even naar Kerosine Creek gegaan voor een "warme" duik en om even lekker van het zonnetje te genieten! Eenmaal in Taupo aangekomen, met onderweg natuurlijk weer prachtige diverse landschappen, zijn we naar een lokale glasblazerij geweest om daar een kijkje te nemen in het atelier. Allemaal zeer mooi en kleurrijk, maar natuurlijk lastig om het ongeschonden thuis te krijgen!  De volgende dag hebben we de Huka Falls en Craters of the Moon bezocht. De Huka Falls is een krachtige,  helderblauwe waterval die de oorsprong vormt van de langste rivier in NZ. Craters of the Moon is eveneens een thermal park maar onderscheid zich van de parken die wij eerder bezocht hebben omdat dit een actief vulkaan gebied betreft.  Best spannend om hier door heen te lopen wanneer je je dit realiseert! Om deze avontuurlijke dag op een sportieve wijze af te sluiten, zijn we met zonsondergang en uitzicht op het Taupo meer ouderwets gaan midgetgolfen! Dit was een welkome afwisseling en we hebben veel plezier gehad! We voelden ons weer even kind!  Aangezien de autorit van Taupo naar Wellington vrij ver is, zijn we op het idee gekomen om een tussentop in Napier te maken. In Napier hebben we een neef van de vader van Bart bezocht. Dit was zeer gezellig, maar ook interessant. John wist zich nog veel te herinneren van zijn tijd in Zuid-Limburg en wist ons boeiende verhalen van vroeger te vertellen. Hij is ongeveer 50 jaar geleden naar NZ vertrokken met zijn familie. Wij zijn zeer gastvrij ontvangen en mochten in het huis van John verblijven. Dit was absoluut geen straf gezien het feit dat zijn huis direct aan de pacifische kust ligt!  Grappig detail: toen wij de sleutel van het huis van John gingen overhandigen hoorden wij een vreemd, zoemend, geluid in onze huurauto. Natuurlijk afvragende waar dit geluid vandaan kwam zijn we op onderzoek uit gegaan. Wat bleek nou het geval te zijn? Op de een of andere manier was het scheerapparaat van Bart aangegaan! En wij maar denken dat het aan de auto lag! Vanuit Napier zijn we via een toeristische route van ongeveer 5 uur door de bergen in Wellington aangekomen. Hier hebben we 2 nachten bij Bart thuis gelogeerd. In Wellington hebben we "in stijl" afscheid genomen van onze betrouwbare huurauto door middel van een parkeerboete (met dank aan Bart)!  Bart heeft mij rondgeleid in zijn tijdelijke woonplaats.  's Zaterdags zeer vroeg in de ochtend zijn we vanuit Wellington naar Queenstown op het zuider eiland gevlogen. De weersomstandigheden maakten de landing minder aangenaam, mede door de krachtige wind. Ook in Queenstown hebben we een auto gehuurd, de El Cheapo!  Op de eerste dag in Queenstown zijn we met de Skyline (gondel) helemaal naar de top van de berg gegaan waar je een prachtig uitzicht hebt over de vallei van Queenstown! Op deze plek ben ik erachter gekomen dat ik (een lichte vorm van) hoogtevrees heb! Ik heb de foto's en filmpjes dus maar aan Bart overgelaten! We hadden ook 3 kaartjes voor The Luge, dit is een soort rodelbaan met karts waarbij je door middel van aan het stuur trekken of duwen de snelheid bepaalt. Aangezien dit ook helemaal boven aan de top van de berg plaats vond (met geringe afrastering) heb ik Bart zijn gang laten gaan! Hij vond het natuurlijk wel heel leuk! Ik heb lekker op een veilige plek van het uitzicht genoten. De volgende dag zijn we naar Invercargill gereden, zo'n 190 kilometer van Queenstown vandaan. Omdat hier weinig te beleven was zijn we doorgereden naar het plaatsje Bluff, zo'n 30 kilometer verderop. Dit is het meest zuidelijke punt van NZ (op Stewart Island na). Je kunt hier tevens een kilometerpaal vinden waar de afstanden in kilometers worden aangegeven naar bijvoorbeeld London, Sydney, Tokio en de South Pole. Na een lange zit in de auto zijn we in Queenstown een hamburger gaan eten bij het befaamde "Fergburger" restaurant. Hier krijg je de lekkerste en grootste hamburger ooit! Wij waren echter niet de enige met dat idee.... Het schijnt er elke dag topdrukte te zijn. Zo hadden wij bijvoorbeeld ordernummer 94 terwijl zojuist ordernummer 63 werd afgegeven aan de klant! Om het bij mijn slogan van deze vakantie te houden:  "je WACHT wat, maar dan heb je ook wat!" Haha! Op maandag zijn we rond kwart voor 6 in de ochtend naar Milford Sound vertrokken. Dit ligt zo'n 287 kilometer van Queenstown af en uiteindelijk hebben we er ongeveer 4 uur over gereden. Eenmaal daar aangekomen hebben we een cruise gemaakt met Jucy Cruises. De foto's en filmpjes zeggen denk ik meer dan genoeg! We hebben zelfs onderweg nog zeehonden gespot! Op de terugweg naar Queenstown zijn we bij enkele watervallen, scenic lookouts en mooie landschappen gestopt om foto's te maken.  Morgen zullen we nog een dag in Queenstown verblijven, wat ik helemaal niet erg vind aangezien het hier ook prachtig is! Op woensdag vliegen we terug naar Wellington waar wij tot en met zaterdagochtend zullen verblijven op de kamer van Bart. Zaterdagmiddag is het dan zover; dan vliegen we naar de Cook Islands waar we 5 dagen zullen verblijven!!! Hier zullen we vooral veel gaan genieten van zon, zee, strand en zullen we een cruise gaan maken naar een ander eiland!  Maar hierover meer de volgende keer! Dit zal dan tevens mijn laatste blog zijn want op vrijdagmiddag 10 februari vlieg ik weer terug  naar, wat ik vernomen heb, het ijskoude en besneeuwde Nederland! Als dat geen dubbele jetlag wordt zowel qua tijd als weer, dan weet ik het ook niet! Maar eerst nog even genieten van al het moois dat NZ te bieden heeft! Veel liefs & tot snel!  Anke

Ilse Hoeben

Heey Anke,

Superleuk om je verhalen te lezen en te horen wat je allemaal meemaakt in Nieuw-Zeeland. Ik denk dan zelf weer terug aan de reis die Frank en ik door Australie gemaakt hebben. Wanneer je terug in NL bent, moeten we maar snel weer eens iets afspreken;). Geniet nog van de komende dagen!!!

Groetjes,
Ilse

Moniek de Haas

Ha Anke
Kon even snel je verslag lezen terwijl ik bij de kaakchirurg in de wachtkamer zit..
Leuke schrijfstijl heb je zeg!
Ziet er allemaal mooi uit daar. Geniet er maar van want hier ligt inderdaad een pak sneeuw.
Liefs Moniek

Lindsay

Hey Ank,

Dat klinkt weer heeeel erg leuk! Ik ben erg benieuwd naar de foto's!
Jeroen vroeg zich af of jullie ook echt van woensdag tot zaterdag op de kamer van Bart gaan zitten hahah. Neem aan dat jullie dan nog wat gaan ondernemen ;)
Veel plezier nog en alvast een goede vlucht naar Cook Islands en naar huis!

Dikke kus Liz

Peggy

Ojeee, nu pas een berichtje van mij.. Dat had ik natuurlijk al veel eerder moeten schrijven! Maaar, dat betekent niet dat ik je verhalen nog niet heb gelezen! Zo te lezen (en aan de foto's te zien) hebben jullie al heel veel mooie dingen gezien! Geniet maar van al dat moois, want voor dat je het weet ben je op het vliegveld weer op zoek naar 'transfer' en dat soort dingen.. ;)
xx

Marga & Marc

Hoi Anke,

Even dit.......een parkeerboete is eens iets anders dan een snelheidsovertreding.....

Papa & Mama

Hai lieve schat,

Wij hebben weer genoten van je reisverslag en de prachtige foto's! Op deze manier reizen wij een beetje met jou mee. Blijf genieten van al het moois dat je ongetwijfeld nog gaat zien.

Dikke kus!!

Joke

Terwijl hier de teleurstelling overheerst dat de elfstedentocht toch niet doorgaat, verblijven jullie op de Cookeilanden. Laatst een schitterend boek gelezen over James Cook. Aanrader voor als je weer thuis bent!
Geniet nog van de zon en het land en al een goede terugreis gewenst. Tot gauw!