anke-naar-nieuw-zeeland-en-australie.reismee.nl

Rotorua

Haere mai (welkom) allemaal! Ik zou er maar eens lekker voor gaan zitten, want ik heb weer heel wat moois gezien, ervaren en meegemaakt! Om jullie een beetje een idee te geven van hoe het hier is en om jullie natuurlijk mee te laten genieten, volgen er veel foto's en ook een aantal filmpjes! Het is mij echter nog niet gelukt om de filmpjes op de site te plaatsen, vandaar dat ik de filmpjes op youtube heb gezet en ik zal de link van de filmpjes in/onder het verhaal vermelden. Op 20 januari zijn we van Tauranga naar Rotorua afgereisd. Het uitzicht onderweg is fenomenaal! Het ene moment rijd je door een heuvellandschap en denk je dat je in Epen bent; het andere moment rijd je door bossen, langs grote meren (lakes), grote rotsen en gebergten. Af en toe lijkt de weg zelfs een achtbaan! (filmpje 1) Eenmaal aangekomen bij ons hostel in Rotorua zijn we de stad gaan verkennen. Rotorua heeft veel bezienswaardigheden en het landschap is zeer divers, mede doordat het een (semi-actief) vulkanisch gebied is. Op de eerste dag zijn we naar het Rainbow Springs Wildlife Park geweest; hetgeen je kunt omschrijven als een dierentuin in de jungle. We hebben veel Trout vissen, lokale vogels en salamaders gezien. De hoofdattractie was natuurlijk de kiwi! Deze beestjes zijn typerend voor Nieuw-Zeeland en worden met uitsterven bedreigd. Overdag laten de kiwi's weinig van zich zien, maar 's avonds en 's nachts kun je ze goed bewonderen. We mochten dan ook 's avonds terug komen naar het Wildlife Park om de kiwi's te bewonderen. Het was in het begin goed zoeken, maar ze zijn zo leuk! De kiwi heeft van meerdere dieren iets weg. Zo heeft hij een lange snavel waarmee hij in de grond boort. Wanneer hij klein is heeft de kiwi een stekelachtige vacht hetgeen iets weg heeft van een egel. De poten van de kiwi zijn stevig en lijken op die van een kip. Hij heeft een platte borst net zoals een struisvogel en verder heeft hij duidelijk zichtbare gehoorgangen en voelsprieten. Kortom, een heel schattig beestje! Op de tweede dag zijn we eerst naar Kerosine Creek gegaan. Dit is een warm water bron in de vorm van een rivier/beek. Het water is er zeer helder en lekker warm. Daarna zijn we naar de Hot/Cold River gegaan waar een stroming van heet water rond de 40 à 50 graden zich mengt met een stroming van koud water dat voor een heerlijk aangename temperatuur zorgt. Je komt hier dan ook mensen tegen die hier heerlijk aan het genieten zijn van het warme water (filmpje 2). Op de derde dag zijn we naar een Thermaal reservaat geweest genaamd Te Puia. Hier zijn we meer te weten gekomen over de Maori cultuur (de eerste inwoners van NZ) en hebben we verschillende geisers en "mud pools" oftewel modderpoelen gezien. Ook onderweg vind je veel geisers en zogenaamde "mud pools". Het is prachtig om zo'n bijzondere natuurverschijnselen in de ongerepte natuur tegen te komen. We hebben hier dan ook uiteraard veel foto's en filmpjes van gemaakt! (filmpje 3). 1 tip: Houd je neus maar goed dicht want de geuren (gassen) die van de geisers en modderpoelen af komen zijn echt smerig!!! Aansluitend zijn we nog een stuk gaan touren langs meerdere bekende meren (o.a. blue lake & green lake), waarbij we meermaals verrast werden door prachtig uitzicht! (filmpje 4) Als afsluiter hebben we de Okere Falls bezocht waar we meerdere mooie watervallen en postkaartlandschappen tegen zijn gekomen! Zo dit was het voor nu! Rest mij enkel nog te zeggen geniet van de prachtige foto's en filmpjes! Hei kona ra! (tot ziens!) Filmpje 1: http://www.youtube.com/watch?v=iuh276KiSmc Filmpje 2: http://www.youtube.com/watch?v=3V9yV788pkM Filmpje 3: http://www.youtube.com/watch?v=9EBNYHhWExU http://www.youtube.com/watch?v=6oXXx07iZvQ http://www.youtube.com/watch?v=Tg8b4IuOxbY Filmpje 4: http://www.youtube.com/watch?v=I88ibHwJifA http://www.youtube.com/watch?v=_xDNV9gEzBA

Denice

Hey Ank,

Klinkt geweldig allemaal. Ik zie alleen de links naar de filmpjes op youtube niet :(.

kus en geniet er nog van daar!

Lindsay

Hey Ank,

Ooo wat klinkt dat allemaal super!!! Ik ben zo benieuwd naar de filmpjes! Hebben jullie niet even een korte beauty stop gemaakt (weet niet of Bart dat wat vind?) of kon je daar niet in de mud Pools?
Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je verhalen!

Dikke kus Liz

Nadine

Hey Anke!

Super verhalen! Wat een overweldigende natuur daar! :) Je hebt al zoveel gezien in korte tijd, echt super! Geniet nog van de rest van de trip.
Op naar de volgende update en foto's/ filmpjes.

xx Nadine

Jo en Marja

Hallo Anke,
Onze herinneringen komen boven. Rotorua zijn wij ook geweest o.a. in Whakarewarewa. Hier is ook de traditionele Maori kultuur. Een park even ten zuidoosten van het centrum van Rotorua, met geisers en pruttelende modderpoelen. En die heerlijke geur!!!! Heb je al Hangi gegeten? Dit is eten dat in de grond wordt gaar gestoomd. Dus: die geur van rotte eieren proef je een beetje. Als ik er aan denk, dan ruik ik het nog.
Nou, geniet er maar van en wij verheugen ons op de foto's en filmpjes. Wij hebben al bekende plaatsen gezien.
Heel veel groeten en tot het volgende verhaal.
Jo en Marja.

Oma Marita

Hoi Anke,

Wat een boeiende verhalen en foto's! Ik reageer pas zo laat, omdat ik helemaal in de ban van ons kleinkind Robin ben.
Geniet van je avontuur en laat ons meegenieten.
Groetjes,
MArita

Leonie

Hey Anke!

wat een mooie foto's en filmpjes en super verhalen, lijkt me helemaal geweldig daar!
Geniet er nog maar van!

xxjes